Rektors appar

Hej,
Det dyker ofta upp frågor ifrån föräldrar, vänner och allmänt intresserade av iPad om barnens användande av iPad. Hur lång tid ska man tillåta dem att sitta med iPaden? Ska man begränsa användningen? Etc.

Jag har själv tre barn, en pojke i förskoleklass, en pojke på mellanstadiet och en flicka som går på högstadiet. Jag har själv valt att försöka undvika pekpinnen och istället försökt att följa med så mycket som möjligt i hur barnen använder iPad och självklart även bidragit genom att själv visa och ta initiativ till olika användning men även ibland satt upp lite regler när jag känt att det behövts.

För Er som vill ha tillgång till kvalitetsgranskade appar ur ett skolperspektiv rekommenderar jag: www.skolappar.nu

Jag tycker att man ska försöka skilja på appar som är producerande; öppna, skapande och kreativa och på appar som är konsumerande; slutna, där det mest handlar om att upprepningar och att följa vad någon annan vill att du ska göra i en given mall.

Jag skiljer även på appar som kanske inte är producerande men ändå lärande (alltså bidrar till elevernas skolkunskaper) och spelappar som är utvecklande och bidrar till elevernas livskunskaper.

Några appar som jag tycker tillhör den första kategorin och är producerande;
Pages, bra ordbehandlingsprogram
Keynote, bra presentationsprogram
GarageBand, musikskapande på alla nivåer
Numbers, bra kalkylprogram
Sketchbook, rita och skapa bilder med många möjligheter
iMindmap, bra tankekartaprogram
iMovie, skapa dina egna filmer
Google earth, se och förstå vår värld
Sockpuppets, skapa berättelser
Bookcreator, barnen skriver sina egna böcker

Skolkunskaper; Här finns det många exempel, jag nämner några;
Skyview free, virtuell verklighet, där du börjar förstå vår plats i universum, stjärnor, stjärnbilder etc.
Orbits, se och förstå hur planeterna förhåller sig till varandra.
Min geografi, träna upp namngeografikunskaper
Diverse matteprogram, t.ex hungrig fisk, King of Math, det finns oändliga varianter på ovanstående. Men dessa fungerar fortfarande bra.

Spel, livskunskaper;
Chess, schackspel, bra för kognitiv utveckling.
Wordfeud, alfabet i digital form, känner de flesta till, bra språkträning.
Sudoku, finns flera olika gratis, utvecklar matematiskt och logiskt tänkande. Ställa in på olika svårighetsgrader
Diverse pussel t.ex Shape free, bra kognitiv träning.
Flowfree, för både stora och små, kognitiv utveckling på alla nivåer.

Här fick ni några exempel på appar som jag själv och mina barn har provat.

Som förälder tycker jag att man kan skilja på barnens användning av iPad beroende på vad de gör.

Lika lång tid som barnen konsumerar spel, alltså den kategorin som jag inte gett några exempel på, tycker jag att man kan kräva att barnen gör något annat som man tycker är viktigt för dem, t.ex träning (fysisk), läsa böcker, hjälpa till hemma eller vad det nu är som man som förälder tycker är viktigt.

När det gäller att läsa böcker så tycker jag att man som förälder måste se till att ens barn läser minst 30 minuter per dag, gärna tillsammans med oss föräldrar. Om man sedan läser en e-bok eller en pappersbok spelar ingen roll. Själv blir det lika mycket av varje.

Hör gärna av Er med frågor och funderingar,

Peter Westergård, rektor Rinnebäcksskolan