Ukulele

Nu spelar vi Ukulele i årskurs fyra för fulla muggar   Fyra viktiga saker att tänka på när vi spelar: Ukulelen ska stå upp på högkant, ej ligga platt i knät, åt vänster Vänster Tummen ska vara placerad mitt bak

Ukulele

I min årskursplanering stod det inget om att årskurs 3 skulle spela Ukulele… Men när ett tiotal elever dyker upp och verkligen önskar att få lära sig spela, så går det ju inte att säga nej.   Så nu lär

Piano ackordspel

Nu är vi färdiga med konstmusiken för den här gången, vi har  även hunnit  med att ha lite musikanalys med mello låtarna mellan varven. Vårt nya utmaning är nu att spela ackord komp på piano/ keyboard. Alla får lära sig

Konstmusik och instrument kännedom

Vilka kompositörer känner ni till? Vilka kända verk har ni hört och i vilka miljöer? Skrivs det fortfarande musik för klassiska orkestrar? Vi undersöker detta och hittar roliga vinklar att lära oss om konstmusiken och orkesterinstrumenten.     Matilda J

Genre redovisning

Genre redovisning Du ska välja en artist/ grupp/ musikstil, (utifrån de som vi har talat om alltså 1940-talet fram till och med 1990-talet), som du vill redovisa om. Du kommer att få två lektioner till att förbereda dig, behöver du

v 34-39

Sedan skolstarten har 6:orna fått fokusera på rytm. Vi har tillsammans spelat ”Cup song” -kompet på plastmuggar, till låten ”Try everything” av Shakira från filmen ”Zootropolis”. Eleverna har varit fantastiskt duktiga och klarat denna ganska så svåra utmaning väldigt bra!

v 34-39

Sedan skolstarten i augusti har alla 5:or fått lära sig att spela på gitarr. Vi har koncentrerat oss på ackorden G A D. En hel den klarar nu av att växla mellan ackorden med vist flyt och alla kan hänga

v34-39

Alla 4:or har sedan skolstarten i augusti fått lära sig spela med ”Boomwhackers” (tonrör). Färgglada plaströr  som egentligen fungerar likadant som de klassiska ”tonboxarna”. Eleverna har fått spela både melodier och ackord. Instrumenten kräver ett stort mått av samarbete och

v 34-39

Nu har årskurs 3 varit igång med ”musik runtomkring” oss i ett par veckor. De fick höra signaturmelodier till barnprogram som JAG ( Matilda) såg på när jag var barn. Några av eleverna kände igen dem och kunde sjunga med,